Hírek
2012. Május 07. 07:03, hétfő |
Belföld
Forrás: OrientPress
Import használt autó vásárlása: a leggyakoribb buktatók
A legtöbb gépjármű-kategóriában jelentősen csökkent a regisztrációs adó mértéke.
Ennek megfelelően az év első négy hónapjában a tavalyi évkezdethez képest több mint megduplázódott a külföldről behozott használt autók száma. Bár ezek a járművek sokszor igen kedvező áron érhetők el, vásárlásuk az átlagosnál nagyobb körültekintést igényel.
Mivel az autósok – az ismét kedvezőbbé váló forintárfolyam által is ösztönözve – egyre több ilyen jármű hirdetésével találkozhatnak, a Használtautó.hu vezető autós szakportál alábbi elemzésében összegzi, melyek a leggyakoribb csapdahelyzetek, amelyek többsége kis körültekintéssel kikerülhető.„Bár a regisztrációs adót zömmel a vásárlóval fizettetik meg, a külföldi papírokkal rendelkező autók hirdetőinek mindössze 36 százaléka tünteti fel a hirdetéseiben a fizetendő regisztrációs adó összegét – mondja Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. Mivel a találati lista ár szerint rendezi a keresett autókat, oda kell figyelni, hogy az összehasonlítás során milyen árakat viszonyítunk egymáshoz.”
Különös figyelmet érdemel az autó motorjának emissziós besorolása. Gyakran ugyanazon típus azonos évjáratú példányai között is találunk olyanokat, amelyek eltérő kibocsátási besorolással rendelkeznek. Mindezt azért különösen fontos figyelni, mert az Euro 4 és az Euro 5 besorolású autók regisztrációsadó-mértéke között például négyszeres a különbség.
Amennyiben az életkorról, a hengerűrtartalomról és a emissziós besorolásról pontos adatokkal rendelkezünk, a regisztrációs adó pontos összegének kiszámításához elegendő az interneten (többek között a Használtautó.hu oldalain) fellelhető kalkulátorokat használni. Figyeljünk oda arra, hogy idei kalkulátorokkal számoljunk, mert ahol nem frissítették az adatokat, egészen eltérő eredményekre juthatunk.
Hirdetés alapján senkinek ne adjunk előleget külföldön lévő autó behozatalára, bármennyire is kedvezőek a kínált feltételek! Bár az ilyen jellegű hirdetéseket a Használtautó.hu munkatársai folyamatosan figyelik és észlelés után azonnal eltávolítják a portál oldalairól, azok felfedezéséig sokan találkozhatnak effajta ajánlattal. Bármilyen meglepő, a közelmúltban rengetegen meg is bíztak a kedvező feltételeket ígérő csalókban. Az elmúlt egy-két év során 25-30 ilyen ügyben indított rendőrségi nyomozás esetén kérték a Használtautó.hu szakembereinek segítségét.
Külföldi autók esetén az alábbi jelek is óvatosságra inthetnek:
- Szervizkönyv – dacára az elvileg több éves eltérésnek, valamennyi bejegyzés ugyanazzal az írással, tintával szerepel.
- Rendszámtábla kerete – Érdemes utánajárni, mi az oka, hogy a rendszámkereten szereplő felirat más földrajzi helyre utal, mint az állítólagos származási város vagy ország. Ugyanígy gyanakvásra adhat okot, ha például németországinak beállított autó szélvédője svájci autópálya-matricával van tele.
A külföldről behozott autók túlnyomó részét – sokszor egy vállalati flotta tagjaként – hivatalos szervizben tartották karban. Ezért esetükben hazai márkaszervizeken keresztül is néhány perc alatt elérhetőek az autó előéletére vonatkozó adatok. Ha az eladó bármire hivatkozva nem egyezik bele ebbe a lekérdezésbe, érdemes beszüntetni a tárgyalást.
Külföldi autók esetében a szervizadatok lekérése különösen hasznos információval szolgálhat a ténylegesen futott kilométerekkel kapcsolatban. Mivel a vásárlók elvárásai – kedvező áron keveset futott autóhoz jutás – gyakran irreálisak, feltűnően sok autót hirdetnek meg a lélektaninak számító 100 ezer kilométeres futásteljesítmény alatt.
Nem csupán magyar területen található, hanem még a határokon túl lévő külföldi autók hirdetéseivel is egyre gyakrabban találkozhatunk. Ilyenkor érdemes figyelembe venni, hogy a határok ugyan fokozatosan eltűnnek, a távolságok azonban megmaradnak.
Egy külföldön vonzó áron kínált kocsiért kiutazni is óriási költség: a jelenlegi benzinárak mellett 8 literes átlagfogyasztással egy Frankfurt-környéki autó esetében ez oda-vissza közel 80 ezer forintot jelenthet. Ráadásul az eladó könnyen vissza is élhet a távolságból fakadó idő és pénzráfordítással: eltitkolhat kisebb sérüléseket, hibákat, nagyobb felszereltséget jelölhet be az adatlapon, arra számítva, hogy kisebb eltérések miatt a vásárló inkább kompromisszumot köt, csak ne vesszen kárba a ráfordított pénze és energiája.
Ha a behozatalt is nekünk kell intéznünk, az utazás költségein kívül a következő tételek terhelhetnek bennünket: a járművet a vásárlás szerinti országban ki kell vonatni a forgalomból, ideiglenes kiviteli rendszámot váltva ki rá, Az ilyenkor mindig kötelező műszaki vizsga, a forgalmi, a törzskönyv és a rendszám költségei idehaza a regisztrációs adón felül is közel 40 ezer forintot tesznek ki. Nem szólva az EU-n kívülről származó autókról, ahol az egyedi forgalombehelyezési engedély és az eredetvizsga legalább ugyanekkora további terhet jelentenek.
OrientPress Hírügynökség
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 15. 08:03, péntek | Belföld
Továbbra is kínlódik az építőipar
Az idén szeptemberben az építőipari termelés volumene a nyers adatok szerint 8,2 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól - jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2024. November 15. 08:01, péntek | Belföld
Szijjártó Péter: minden szinten folyamatos a magyar-szlovák párbeszéd az államnyelvtörvény ügyében
Minden szinten folyamatos a párbeszéd a magyar és a szlovákiai kormány között az államnyelvtörvény ügyében, a pozsonyi vezetés tagjai azonban világossá tették, hogy nem kívánják korlátozni a kisebbségi nyelvhasználatot