Hírek
2012. Január 27. 14:23, péntek |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Tovább mélyült a gépjármű-finanszírozás válsága
A legfrissebb lízingpiaci adatok alapján tavaly tovább romlottak, így 100 milliárd forint alá csúszva évtizedes negatív rekordot döntöttek a lakossági gépjármű-finanszírozási piac eredményei.
A Lombard Lízing Csoport szakértője szerint a csökkenés közvetlen hátterében a használtautó-finanszírozási piac tavalyi, összesen 21 százalékos, az év második felében egyre gyorsuló visszaesése áll.
Az új autók finanszírozásában szinte egyáltalán nem történt elmozdulás 2010-hez képest. A flottafinanszírozásban bővülés volt tapasztalható; a kihelyezések 2011-ben 27 százalékkal nőttek, 34 százalékra emelve a szegmens súlyát a gépjármű-finanszírozáson belül. Míg a flottában rejlő növekedési potenciál várhatóan idén is felfelé húzza a piacot, a lakossági gépjármű-finanszírozás kilátásaiban egyelőre nem látszik érdemi változás.
A lakossági gépjármű-finanszírozási piac válsága 2011-ben tovább mélyült, miközben az ügyfelek hitelfelvételi kedve nem mozdult el a mélypontról, sőt, a korábbi évekhez képest tovább csökkent. A szektor összes kihelyezése az elmúlt 10 év óta tavaly csúszott először 100 milliárd forint alá (96,72 milliárd). Ez tíz százalékot meghaladó csökkenés 2010-hez viszonyítva, míg közel 85 százalékos csökkenést jelent a válságot megelőző utolsó „békeévhez”, 2008-hoz képest.
Az előző évihez képest csökkenő kihelyezésért egyértelműen a használtautó-szegmens 21 százalékos szűkülése a felelős, míg az új autók finanszírozása gyakorlatilag az előző év szintjén maradt. A finanszírozott darabszám tekintetében a volumen enyhén csökkent, míg kihelyezésben – vélhetően az évközben megemelkedett gépjárműárak miatt – kismértékű, 4 százalékos emelkedés történt.
„Ha az utóbbi két évet folyamatában, a negyedéves számok alapján vizsgáljuk, világosan kirajzolódik: a használtautó-finanszírozás 2010 év elejétől kezdve trendszerűen csökken, de a negatív változás csak 2011 harmadik és negyedik negyedévében válik igazán szembeszökővé” – elemzi a helyzetet Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport Igazgatóságának tagja. „Jól mutatja a tendenciát a volumen is, amely 2011 negyedik negyedévére a 2010. év első negyedévében mértnek gyakorlatilag a felére esett vissza.”
A szektoron belül a flottafinanszírozók pozitív eredményt produkáltak. Míg a lakossági gépjármű-finanszírozás továbbra is mély recesszióban van, a flottafinanszírozás piacán 2011-ben a kihelyezések 27 százalékkal nőttek. A flottafinanszírozás súlyának jelentős növekedését jól mutatja, hogy míg 2008-ban a teljes gépjármű-finanszírozási szektoron belül a flotta aránya alig érte el a 10 százalékot, ez az arány az elmúlt évben már 34 százalék volt.
A Lombard szakértőjének meglátása szerint a 2010-es év során a gépjármű-finanszírozásban bevezetett – az önerőhöz, a futamidőhöz és a devizafinanszírozáshoz kapcsolódó – jogszabályváltozások következtében 2011-ben a gépjármű-finanszírozás jól szabályozott keretek között, továbbra is erős verseny közepette, de moderált kockázatvállalás mellett folyt. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy 2011 a gépjármű-finanszírozási piacon a forintalapú hitelek éve volt: a svájci frank-alapú finanszírozás gyakorlatilag eltűnt a piacról, az euróalapú finanszírozás aránya pedig 20 százalék alá csökkent.
A 2012 elejétől életbe lépett szabályozások eredményeképpen az év nagy slágere a nyíltvégű pénzügyi lízing konstrukció lehet. Az áfa-törvény változása következtében ugyanis a nyíltvégű lízing havi díjainak áfa-tartalma 2012. január 1-től kezdődően levonhatóvá vált. Anderle Ádám szerint, ez a változás – különösen, ha a makrokörnyezet pozitív változásaival párosul – várhatóan felgyorsítja a vállalkozások autócseréit, felfelé húzva mind az értékesítést, mind a finanszírozást. Ez utóbbit már csak azért is, mert az áfa-előny kizárólag finanszírozás esetében érvényesíthető, készpénzes vásárlás során nem.
A lakosság gépjármű-vásárlási, és ehhez kapcsolódó hitelfelvételi kedve azonban még mindig mélyponton van; a 2011 utolsó két negyedévében tapasztalt további csökkenést figyelembe véve pedig egyelőre a kilátások sem javultak. „A piac folyamatos szűkülése, az ezzel járó, több éve tartó átrendeződés és a lízingcégeket is sújtó különadó ellenére a Lombard a lakossági gépjármű-finanszírozási piacon 2011-ben is megőrizte vezető pozícióját, sőt, a használtautó-piaci részesedése továbbra is 20 százalék feletti” – mutat rá Anderle Ádám, a Lombard Igazgatóságának tagja. „Ahhoz azonban, hogy ebben a szegmensben kézzelfogható növekedés induljon el, a háztartások jövőbeli kilátásaiban a 2012-es év folyamán érdemi változásnak kell bekövetkeznie, melynek hatására a lakosság pénzügyi döntései a jelenlegi adósságtörlesztő és megtakarítási pályáról a nagyobb fogyasztás irányába mozdulhatnak el.”
OrientPress Hírügynökség
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 14. 07:34, csütörtök | Belföld
Szijjártó Péter szerint Magyarország sikeresen hangolja össze a gazdasági növekedés és a környezetvédelem szempontjait
2024. November 14. 07:31, csütörtök | Belföld
NGM: 2025 januárjától lesz igényelhető a kamatmentes munkáshitel
A kamatmentes munkáshitel 2025 januárjától lesz igényelhető, szerdán megkezdődött a hitelkonstrukció társadalmi egyeztetése - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az MTI-vel.
2024. November 13. 07:54, szerda | Belföld
Októberben 3,2 százalékkal nőttek átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapjához képest
2024. November 13. 07:53, szerda | Belföld
Szijjártó Péter: a békepárti, patrióta erők választási győzelmei reményt adnak a béke visszatérésére
Az utóbbi időszak fontos választásain mindenhol a békepárti, patrióta erők győzedelmeskedtek, és ez minden eddiginél jobb reményt ad arra, hogy a béke végre visszatérjen Európába